Science i børnehaven

Rapporten 'Science i børnehaven' undersøger naturfaglige kompetencer hos danskie børnehavebørn

Forfattere: 
Niels Ejbye-Ernst
Årstal: 
2017
Udgiver: 
Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling og VIA University College

’Science i børnehaven’ præsenterer og diskuterer, hvordan science er blevet et begreb i danske dagtilbud. Rapporten undersøger indsatsen i hhv. Randers Kommune og Hillerød Kommune, der begge har været meget aktive i udviklingen på hver deres måde.

Naturfaglige kompetencer hos børnehavebørn

I rapporten opsummeres fire naturfaglige kompetencer hos børnehavebørn:

  1. Den kommunikative kompetence: At stille nysgerrige spørgsmål
  2. Undersøgelseskompetence: At forholde sig eksperimenterende til omverdenen
  3. Empirikompetence: At klassificere og se nøje efter
  4. Modelleringskompetence: At konstruere og generalisere

Se rapporten ’Science i børnehaven’

Viden Undersøgelser og evalueringer