Kan oplevelser og fænomener i naturen styrke unge i udsatte positioner? Og kan fagpersoner ved at arbejde narrativt og systemisk støtte de unge til nye fortællinger om deres identitet og evnen til at mestre livet?
Det er blevet undersøgt og afprøvet i et to-årigt udviklingsprojekt i samarbejde mellem afdelingen Familier og Sundhed (Hillerød Kommune) og Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling (Skovskolen, Københavns Universitet).
Nye, positive livsfortællinger
Projektet har arbejdet specielt med at udvikle, afholde og afprøve nye pædagogiske metoder til at opnå bedre trivsel hos børn og unge i udsatte positioner.Natur– og friluftsaktiviteter har indgået i arbejdet, og den faglige tilgang har været systemisk og narrativ.
Mere om natursociale indsatser for børn og unge
Praksiseksempel: Natur til et godt liv - natursocialt projekt i Svanninge Bakker
Rapport: Kortlægning af natursociale indsatser