Skoleelever som frivillige

Der er potentiale i at inddrage skoleelever i frivilligt arbejde, er erfaringen fra Trente Mølle

Trente Mølle inddrager gerne skolebørn i konkrete opgaver som led i naturvejledningen. Her genopretning af vandløb. Foto: Trente Mølle

Børn vil gerne inddrages i virkelige opgaver og have ansvar for for eksempel optælling af arter eller naturgenopretning. Når børn bliver inddraget på den måde, kan det motivere dem til frivilligt arbejde senere. Det er erfaringen fra Trente Mølle, der har arbejdet med inddragelse af skolebørn i naturvejledningen.

Børn kommer tilbage som frivillige
På Trente Mølle viser det sig ofte, at børn, der løser konkrete opgaver på naturcentret i forbindelse med skolen, senere dukker op som frivillige. Det sker for eksempel til de frivillige arbejdsdage på Trente Mølle. Her er det typisk skolebørnene og deres familier, som kommer tilbage og fortsætter det frivillige arbejde. På den måde kan inddragelse af skolebørn være med til at booste arbejdet med frivillige.

Læs mere om Trente Mølle

 

Praksiseksempler