Kampagnen Flink af natur

Konflikter i naturen kan forebygges ved at være flink af natur. Det er budskabet i kampagnen Flink af natur, som blev udarbejdet af Miljøministeriet, Friluftsrådet og Danmarks Idrætsforbund 

Kampagnen Flink af natur fokuserede bredt på forskellige brugergrupper - her mountainbikere. Foto: Lars Møller/DIF

Danmarks natur danner ramme om mere end 130 millioner besøg om året. Stort set alle har positive oplevelser i naturen. De få gange, de besøgende oplever gener, skyldes det ofte uvidenhed eller manglende omtanke fra andre naturgæster.

At tage hensyn og hilse
Det er baggrunden for kampagnen Flink af Natur, som Friluftsrådet, Miljøministeriet og DIF gik sammen om i 2014. Kampagnens mål er at gøre danskerne bedre til at tage endnu mere hensyn til hinanden i naturen, hilse på hinanden og generelt være flinke af natur.

Kampagnen blev rullet bredt ud og målrettet mange forskellige aktiviteter i naturen fra besøgende til fods til ryttere, lystfiskere, roere, hundeejere og mountainbikere. Flink af natur bygger på en undersøgelse af hvilke gener danskerne oplever i natyuren.

Se undersøgelsen 'Danskernes brug af naturen - og omfanget af generende oplevelser i mødet med andre brugere'

Praksiseksempler