Døgninstitutioner, opholdssteder, efterskoler og ungdomsskoler arbejder hyppigt med friluftsliv som metode i det sociale arbejde. Nu er det i et studie blevet undersøgt, hvordan hhv. deltagerne (socialt udsatte unge) og de involverede fagfolk vurderer effekten af friluftsliv som pædagogisk metode i det sociale arbejde.
Evaluering af konkrete friluftsaktiviteter med udsatte unge
Rapporten bygger på evaluering af erfaringerne fra en række konkrete friluftsaktiviteter med udsatte unge i forskellige regi – produktionsskoler, opholdssteder, 10. klassescentre, specialskoler mv. Målet har været at få viden om og dokumentation for hvorfor, hvornår og for hvem friluftsliv som pædagogisk metode er hensigtsmæssigt. I rapporten indgår et idekatalog over brugbare aktiviteter.
Bag projektet ligger et samarbejde mellem:
- Institut for Kommunikation og Psykologi Aalborg Universitet
- Friluftsrådet
- Forsknings- og udviklingsprojektet ”Friluftsliv som pædagogisk metode”
- TeamPlatz
- DSI Hedehuset.